Popis:
Etymológia pojmu didaktika má korene v starovekom Grécku, v slove didaskeim, didasko - učím, poučujem. V historickom kontexte klasickej gréckej výchovy ( paideia ) mal pojem didaskei 2 významy:
1. vyučovanie ( činnosť vychovávateľa prípadne učiteľa - didaskolos gramatikos )
2. učenie sa žiaka, edukanta. Tento význam poukazuje na súvislosť medzi vyučovaním a učením sa ). Otázkami učenia a vyučovania sa zaoberali viacerí učitelia: Sofisti, Aristoteles, Platón, Quintilianus. Učili metodiku ako učiť, ale nenazývali to didaktika. Pojem didaktika ako prvý použil Wolfgang Ratke - súčasník Komenského. J.A. Komenský použil slovo didaktika vo svojom svetovom diele Didaktika Magna. Má 12 kapitol, obsahujú podrobný rozbor vyučovania. V jeho chápaní bola didaktika tým, čo dnes chápeme ako pedagogiku. Didaktika podáva všeobecné umenie ako naučiť všetkých všetko, spoľahlivý spôsob ako zriaďovať v obciach také školy, aby sa mládež mohla vzdelávať. Didaktiku chápe Komenský širšie - zaoberá sa cieľmi a úlohami výchovy. Analyzuje otázky obsahu vzdelávania, zaoberá sa náboženskou a mravnou výchovou v súlade s dobovým ideálom. V knihe analyzuje a rozoberá didaktické zásady a princípy a zaoberá sa aj školskou organizáciou. Komenský používa synkretickú metódu ( porovnáva prírodné javy s výchovnými ). Desiata kapitola - Najnovšie metódy jazykov bola viackrát uverejnená samostatne ako Analitická didaktika. Komenská rozpracoval 187 didaktických zásad. Hoci Komenský neukázal žiadnu didaktickú teóriu, jeho pôsobenie bolo obrovské, pretože poukázal na potrebu spájania školy so životom - aktivita dieťaťa pri učení, učenie prácou.
Kľúčové slová:
didaktika
vzdelávanie
kurikulum
predstavitelia
organizačné formy
hierarchia cieľov
Obsah:
- 1. Didaktika a jej prístupy v historickom priereze ( etymológia pojmu didaktika, predmet a metódy didaktiky ).
2. Učiteľ: charakteristiky profesie edukátora, kompetencie učiteľa, príprava učiteľa
3. Tradičné koncepcie vzdelávania
4. Súčasne koncepcie vzdelávania (problémové, programové a skupinové vyučovanie)
5. Humanistické prístupy k vyučovaniu. zahraničné a domáce zdroje a ich predstavitelia
6. Didaktické zásady, princípy a metódy
7. Kurikulum, základné školské dokumenty
8. Ciele, obsah vzdelávania (hierarchia cieľov a taxonómie cieľov)
9. Vyučovací proces (fázy, štruktúra vyučovacej hodiny)
10.Organizačné formy vyučovania