Popis:
1. Podstata podnikania, znaky podnikania
Podstatou podnikania je samostatné rozhodovanie o odbore podnikania, právnej forme, o umiestnení podniku, jeho organizácii, o miere použitia cudzieho kapitálu, o spôsobe hospodárskeho výsledku.
Podnikanie, ako ľudská aktivita, má svoje charakteristické znaky, ktoré môžeme vymedziť nasledovne:
- sústavné a samostatné konanie podnikateľských subjektov
- smelosť a vynaliezavosť, iniciatívnosť v riešení neštandardných úloh a dosahovanie jednotlivých cieľov podnikanie
- schopnosť rozhodovať v podmienkach neistoty
- preberanie a znášanie rizík podnikania
Podľa Obchodného zákonníka má podnikanie nasledovné znaky : - sústavnosť
- samostatnosť
- konanie vlastným menom
- vlastná zodpovednosť
- dosiahnutie zisku
Prezentované znaky taktiež jednoznačne poukazujú na to, že zmyslom a cieľom podnikania musí byť v prvom rade uspokojenie adresných potrieb trhu, a len vtedy možno hovoriť o prosperite podnikania.
2. Predpoklady podnikania (objektívne, subjektívne)
Objektívne predpoklady:
- slobodná a otvorená ekonomika umožňujúca rovnaký prístup k využitiu podnikateľských príležitostí
- právne záruky vlastníckych práv
- stabilné podnikateľské prostredie pre realizáciu dlhodobých zámerov firmy
Tieto objektívne predpoklady podnikania stimulujú tzv. vonkajšiu podnikavosť, ako schopnosť nájsť, či účelne vytvoriť a efektívne využiť príležitosti, ktoré sú a vznikajú na trhu. Vonkajšia podnikavosť vytvára rozhodujúci zdroj príjmov, a teda aj pôsobí ako významný činiteľ ekonomickej prosperity podnikania.
Objektívne predpoklady podnikania sa však vytvárajú aj vo vnútri podnikateľských subjektov, keď vytvárajú tzv. vnútornú podnikavosť. Ide o využitie ekonomických príležitostí, ktoré v sebe ukrýva vlastný podnikateľský subjekt. Ide o činnosť, ktorá je orientovaná na odhaľovanie a využívanie tých možností, ktoré v sebe skrýva určitá časť podnikového transformačného procesu (obstaranie, výroba, dopyt....)s dôrazom na racionalitu, hospodárnosť, súťaživosť medzi pracovníkmi podniku. Vnútorná podnikavosť často vytvára predpoklady pre využitie možností vonkajšej podnikavosti. Vnútornou podnikavosťou teda najmä motivujeme pracovníkov podniku k vyššej hospodárnosti, ktorá nielen podniku, ale aj pracovníkom zvyšuje ich dôchodky.
...
Kľúčové slová:
ekonomika podniku
otázky
Obsah:
- 1.Podstata podnikania, znaky podnikania
2. Predpoklady podnikania (objektívne, subjektívne)
3. Možnosti identifikácie podnikateľských príležitostí
4. Vysvetlite podstatu, znaky a vlastnosti podniku
5. Uveďte 2 ekonomické – výkonové, finančné, výsledkové ciele podniku
6. Rámcovo charakterizujte faktory priameho a nepriameho okolia podniku
7. Uveďte tri dominantné faktory lokalizácie podniku
8. Graficky zobrazte životný cyklu podniku
9. Vysvetlite čo je podstatou zakladateľského rozpočtu podniku
10. Uveďte 3 kritériá, ktoré by ste zvažovali pri voľbe právnej formy podniku
11. Vysvetlite základné charakteristické znaky s.r.o.
12. Vysvetlite základné charakteristické znaky a.s.
13. Vysvetlite prvky, fázy, sféry podnikového transformačného procesu
14. Vysvetlite členenie podnikových výrobných faktorov (elementárnych)
15. Uveďte základnú charakteristiku dlhodobého hmotného majetku
16. Ako klasifikujeme DHM podľa technologickej funkcie
17. Ako rozlišujeme štruktúru DHM
18. Aké ceny (oceňovanie) DHM poznáte
19. Vysvetlite 4 faktory fyzického opotrebovania DHM
20. Vysvetlite podstatu odpisov a ich tri funkcie
21. Akým ukazovateľom by ste merali využívanie DHM
22. Ktorú z funkcií investícií považujete za dôležitú pre Vašu firmu
23. Vysvetlite kolobeh obežného majetku (graficky) a uveďte tri dôležité ukazovatele využitia obežného majetku
24. Uveďte 4 dôležité položky druhového členenia nákladov
25. Uveďte vzorec kalkulačného členenia nákladov
26. Graficky zobrazte fixné a variabilné náklady podniku
27. Graficky zobrazte prah zisku, uveďte vzťahy pre výpočet Xbz
28. Uveďte 2 možnosti zníženia nákladov vo Vašej firme
29. Uveďte 2 vlastné 2 cudzie zdroje financovania podniku
30. Čo vyjadruje časová hodnota peňazí