Popis:
Otázka č. 1.: Podstata a významy/chápanie pojmu/ manažmentu
Manažment - je riadenie organizácií fungujúcich v podmienkach trhového hospodárstva, ktoré sa vyznačuje pružnou konkurenčnou štruktúrou, voľnými cenovými mechanizmami, schopnými poskytovať kritéria pre objektívnu kalkuláciu nevyhnutnú na efektívnu alokáciu disponibilných zdrojov, ako aj impulzy pre ekonomický rast. Manažment neslúži iba k podnikaniu, ale sa uplatňuje aj pri nepodnikateľských organizáciách, pri ktorých je nevyhnutná racionalita konania. Pojem manažment má rozličné významy:
- manažment ako praktická činnosť - predstavuje druh práce alebo sústavu aktivít, ktorú manažéri vykonávajú; predstavuje koordináciu aktivít iných ľudí, aby sa dosiahli také výsledky, ktoré nie sú dosiahnuteľné jednotlivcami konajúcimi samostatne.
- manažment ako teória či vedná disciplína - je logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia a pod., ktoré sú vypracované na základe abstrakcie a empírie a ktorým sa možno učiť a aj ich vyučovať.
- manažment ako osobitná skupina ľudí - ktorých poslaním je plniť manažérske funkcie. Vzťahuje sa buď na všetkých manažérov alebo len na ich časť, t.j. na vrcholných manažérov organizácií.
...
Otázka č. 2: Systémy manažmentu vo svete a základné rozdiely medzi nimi
Manažment vznikol v Spojených štátoch severoamerických. Americký manažment pokračuje aj dnes na tých základoch, ktoré sa vyvinuli v povojnovom období. Jeho silnou stránkou sú počítače, nové metódy ako je napr. automatika, robotika, horizontálna organizácia výroby, totálne riadenie akosti a údržby, logistika a pod..
Po 2. svetovej vojne americká priemyselná vyspelosť upútala pozornosť celého sveta. Západná Európa, Japonsko a iné vyspelé krajiny rýchlo preberali americkú technológiu, priemyselné vedomosti, skúsenosti a osvojovali si americký manažment spolu s jeho terminológiou.
Pri aplikované manažmentu v Európe sa predsa však prejavili určité národné odlišnosti, a preto vzniká euroamerický alebo západný manažment, ktorý sa opiera predovšetkým o techniku...
Otázka č. 36: Klasifikácia a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí
Medzi dôležité hľadiská členenia rozhodovania a rozhodnutí:
d) podmienky rozhodovania podľa informovanosti rozhodovacieho subjektu,
e) postup rozhodovania,
f) závažnosť /význam a dosah/ a zložitosť rozhodovacích problémov,
g) subjekt rozhodovania,
h) metódy poožívané pri rozhodovaní
...
Otázka č. 53: Vymedzenie komunikácie, model komunikačného procesu, druhy komunikácie
Komunikácia: je prostriedok, pomocou ktorého sa ľudia v organizácii spájajú na dosiahnutie spoločného cieľa. Je to proces prenášania informácie od jednej osoby /skupiny/ k inej osobe /skupinám/
Na uskutočnenie komunikácie sú potrebné 3 podmienky:
1. do jej procesu sa musia zapojiť min. dvaja ľudia, t.j. odosielateľ a prijímateľ
2. musí existovať informácia, ktorá je predmetom komunikácie
3. musí sa uskutočniť prenos informácie
Funkcie komunikácie:
Informačná - poskytuje informácie pre rozhodovanie
Motivačná - motivuje ľudí k plneniu cieľov organizácie
Kontrolná - kontroluje činnosť jednotlivcov a skupín
Emotívna - umožňuje vyjadriť uspokojenie z plnenia sociálnych potrieb
...
Kľúčové slová:
manažment
americký manažment
japonský manažment
organizačná štruktúra
komunikácia
motivácia
Obsah:
- 1. Podstata a významy/chápanie pojmu/ manažmentu
2. Systémy manažmentu vo svete a základné rozdiely medzi nimi
3. Klasifikácia hlavných koncepcií /škôl/ a smerov amerického manažmentu
3. Klasifikácia hlavných koncepcií /škôl/ a smerov amerického manažmentu
5. Odlišnosti japonského manažmentu od amerického manažmentu
6. Empirizmus v americkom manažmente po II. Svetovej vojne
7. Tradičný japonský manažment
8. „Vedecké riadenie“ /taylorizmus, fordizmus, batizmus/
9. Teória „administratívneho riadenia H. Fayola a jej vývoj
10. Byrokratický model organizácie Maxa Webera (str.30)
11. Rozhodovací a matematický prístup k manažmentu
12. Systémový prístup /podstata a jeho zdroje/ a systémová teória manažmentu
13. Komplexná /viacdimenzionálna/ charakteristika procesu manažmentu /jeho čiastkové charakterisiky/.
14. Riadiaci a riadený systém - ich podstata a vzťahy medzi nimi.
15. Podstata a obsah organizovania a organizačnej struktury
16. Konfigurácia organizačnej štruktúry. Široká a vysoká organizačná štruktúra.
17. Vertikálna členitosť organizácie a stupne organiz. štruktúry
18. Funkcionálny model organizačnej štruktúry
19. Funkcionálna a objektová/diviziálna/ organizačná štruktúra podniku
20. Výrobkový model organizačnej štruktúry
21. Podstata, typy a dôsledky centralizácie a decentralizácie rozhodovania v podniku
22. Územný model organizačnej štruktúry
23. Maticová organizačná štruktúra
24. Líniová a funkčná organizačná štruktúra
25. Líniovo-štábna organizačná štruktúra
26. Projektová koordinácia a projektová organizačná štruktúra
27. Základná klasifikácia metód rozhodovania
28. Klasifikácia typov organizačných štruktúr podnikov podľa druhov útvarov a usporiadania vzťahov medzi nimi
29. Charakteristika základných vzťahov medzi útvarmi
30. Cieľovo-programové organizačné štruktúry podnikov - ich podstata a klasifikácia
31. Formálna a neformálna organizácia
32. Podstata, význam a klasifikácia organizačných noriem
33. Organizačná štruktúra riadiaceho aparátu amerických firiem
34. Podstata, obsah a druhy plánovania a plánov podľa časového trvania a podľa objektov riadenia podniku.
35. Kontrola a kontrolný systém. Druhy kontroly v podniku. Fázy kontrolného procesu
36. Klasifikácia a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí
37. Štruktúra rozhodovacieho procesu z hľadiska časového priebehu (fázy rozhodovacieho procesu )
38. Empirické metódy rozhodovania - ich podstata a druhy
39. Vymedzenie pojmu informácie z hľadiska účelu. Klasifikácia a druhy informácií
40. Charakteristika informačného systému. Členenie a podsystémy informačného systému podniku
41. Podstata stratégie a strategického manažmentu podniku a jeho fázy. Úrovne/hierarchia/ stratégia podniku. Poslanie podniku.
42. Skúmanie prostredia podniku, jeho obsah a vzťah k formulácii stratégie (analýza externého a interného prostredia)
43. Metódy strategickej analýzy a strategického výberu
44. Matematicko-štatistické a heuristické metódy rozhodovania
45. Druhy stratégií na úrovni podniku
46. Implementácia a kontrola v strategickom manažmente
47. Charakteristika a klasifikácia manažérov podľa rôznych hľadísk
48. Roly manažérov
49. Podstata a obsah vedenia ľudí. Vývoj prístupov k vymedzeniu efektívneho vedenia ľudí
50. Štýly vedenia ľudí založené na využívaní právomoci
51. Podstata motivácie a teórie motivácie. Základné skupiny teórie motivácie
52. Maslowova teória motivácie
53. Vymedzenie komunikácie, model komunikačného procesu, druhy komunikácie
54. Organizačná komunikácia