Popis:
I. ČASŤ - ÚVOD DO PROBLEMATIKY STRATEGICKÉHO MANAŽMENTU
1. Aký bol pôvodný význam pojmu stratégia?
Podľa tohtoročných prednášok: stratos (armáda) + agos (vediem) =) vojenské umenie - stratégia je príprava PRED začatím konfliktu, boja ( určenie miesta, času, prostriedkov);ciele sa môžu meniť, ide o konfliktnú situáciu, kde proti sebe stoja 2 alebo viac strán, pričom každá strana chce vyhrať =) sledujeme dosiahnutie úspechu.
Podľa minuloročných otázok: strategos= funkcia najvyššieho veliteľa v Grécku, ide teda o umenie vedenia vojny, prekonanie nepriateľa
Slávik- Stratégia podniku- odvodené od gréckeho slova stratos(= generál) a v širšom kontexte pôvodne označovalo umenie a vedu, ako riadiť vojenské operácie a veliť vojskám.
2. Definujte stratégiu podľa Chandlera
Stratégia je stanovenie základných DD cieľov podniku, spôsoby ich dosahovania a alokácia zdrojov nevyhnutných na uskutočňovanie týchto cieľov. Je to súbor cieľov, prostriedkov a zdrojov.
3. Definujte stratégiu podľa Portera
Konkurenčná stratégia je spôsob dosiahnutia vytýčenej konkurenčnej pozície firmy na konkrétnom trhu na základe určitej konkurenčnej výhody.
- stratégia je kombináciou cieľov a prostriedkov, resp. opatrení na ich dosiahnutie
- určenie strategickej skupiny; je konkretizovaná na základe analýzy odvetvia a pozíciou podniku v odvetví
Kľúčové slová:
Strategický manažment
vypracované otázky
diagnostika podniku
funkčné stratégie
typológia
flexibilita
trhová ekonomika
Obsah:
- I. Časť - úvod do problematiky strategického manažmentu
II. VÝvoj strategického manažmentu
III. Proces formulácie stratégie a strategické rozhodovanie
IV. Strategická diagnostika podniku
V. Strategický informačný systém
VI. Metódy formulácie a hodnotenia podnikateľskej stratégie
VII. VYbrané funkčné stratégie
VIII. Analýza portfólia aktivít a návrh korporatívnej stratégie
IX. Strategické varianty a typológia stratégií
X. Stratégie a konkurenčné situácie, technologické stratégie
XI. IMplementácie stratégie a vnútorné prostredie podniku
XII. Adaptabilita podniku a flexibilita stratégie
XIII. Stratégie slovenských podnikov v období prechodu k trhovej ekonomike