Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 077   projektov
0 nových

Vypracované skúškové otázky z Manažmentu

«»
Prípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
21 x
Veľkosť
0,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
9011
Posledná úprava
08.06.2018
Zobrazené
788 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Podstata a význam (chápania) pojmu manažment

Manažment je riadenie organizácií fungujúcich v podmienkach trhového hospodárstva, ktoré sa vyznačuje pružnou konkurenčnou štruktúrou a cenovými mechanizmami. Manažment neslúži len podnikaniu, ale uplatňuje sa aj v nepodnikateľských organizáciách.
Význam
Manažment ako praktická činnosť - predstavuje druh práce alebo sústavu aktivít, ktoré vykonávajú manažéri na dosiahnutie cieľa
Manažment ako teória či vedná disciplína - predstavuje naakumulovaný a logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia
Manažment ako skupina ľudí - označenie ľudí, poslaním ktorých je plniť manažérske funkcie

2. Základné systémy manažmentu vo svete a podstatné rozdiely medzi nimi

Americký manažment - pokračuje na základoch, ktoré sa vyvinuli v povojnovom období. Jeho silnou stránkou sú počítače, ktoré sa používajú vo väčšej miere ako inde. Uplatňuje pružnú automatiku a robotiku, totálne riadenie akosti, totálne riadenie údržby, logistiku.
Euro-americký alebo západný manažment - má podobné princípy, metódy a postupy ako americký manažment. Prejavujú sa však určité národné odlišnosti. Odlišne sa riešia vzťahy medzi ekonomickou a sociálnou stránkou, odlišný systém výroby, spolurozhodovanie pracovníkov.
Japonský manažment - vznikol ako protiváha amerického či západného manažmentu, vznikol a rozvíjal sa ako výsledok svojráznosti historického vývoja a kultúry Japonska. Systém manažmentu reagoval na zmeny skôr a energickejšie a tým sa úspešnejšie prispôsoboval zložitým problémom industriálnej spoločnosti.
Hlavné odlišnosti:
1. miera a metódy ovplyvňovania činností podnikov vládami
USA - liberalizmus, minimalizácia ovplyvňovania podnikov vládami,
Japonsko - vysokokvalifikovaná centrálna regulácia ekonomiky
2. riadenie firiem
USA - vedecká a skúsenostná racionalita, pragmatickosť, nové teórie a ich uplatňovanie v praxi
Japonsko - oslovenie celého človeka, dôraz kladený na človeka ako osobnosť, ktorá má určité sociálne, estetické a kultúrne cítenie a nie racionalita

Kľúčové slová:

manažment

taylorizmus

rozhodovací proces

organizačná štruktúra

empirizmus

objekt riadenia



Obsah:
  • 1. Podstata a význam (chápania) pojmu manažment
    2. Základné systémy manažmentu vo svete a podstatné rozdiely medzi nimi
    3. Vývoj, klasifikácia hlavných koncepcií (škôl) a smerov západného manažmentu
    4. Vedecké riadenie (taylorizmus), podstata fordizmu a batizmu
    5. Teória administratívneho riadenia H. Fayola, jej prínos a vývoj
    6. Byrokratický model organizácie Maxa Webera, jeho podstata a princípy
    7. Počiatky teórie medziľudských vzťahov, jej prínos a ďalší vývoj pred a po 2. sv. vojne
    8. Podstata a hlavné smery novej resp. modernej teórie manažmentu
    9. Rozhodovací a matematický prístup k manažmentu
    10. Systémový prístup - podstata a jeho zdroje vzniku. Systémová teória manažmentu a jej odlišnosti od tradičnej teórie manažmentu
    11. Empirizmus v americkom manažmente po 2. svetovej vojne. Príspevok Petra Druckera pre manažment
    12. Pragmatizmus v prácach T. J. Petersena a R. H. Watermana
    13. Morálne a ekonomické zdroje tradičného japonského manažmentu a jeho hlavné znaky
    14. Odlišnosti tradičného japonského manažmentu od amerického manažmentu
    15. Riadiaci a riadený systém - ich podstata, úlohy a vzťahy medzi nimi
    16. Komplexný (viacdimenzionálny) prístup k procesu manažmentu a jeho čiastkové charakteristiky
    17. Podstata, klasifikácia a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí
    18. Štruktúra rozhodovacieho procesu z hľadiska časového priebehu (fázy rozhodovacieho procesu). Postupy rozhodovania
    19. Základná klasifikácia metód rozhodovania a ich charakteristika
    20. Empirické metódy rozhodovania - ich druhy, využitie
    21. Varianty vymedzenia pojmu informácie podľa účelu. Klasifikácia a druhy informácií
    22. Charakteristika informačného systému - jeho úlohy, vlastnosti, obsah. Členenie a podsystémy informačného systému podniku z hľadiska formalizácie
    23. Úloha a obsah plánovania a plánov. Plánovanie a plány podľa časového trvania a podľa objektov riadenia
    24. Úloha kontroly a kontrolného systému. Druhy kontroly v organizácii. Fázy kontrolného procesu
    25. Vymedzenie stratégie a jej druhy podľa vzniku. Fázy strategického manažmentu. Úrovne (hierarchia) stratégie. Charakteristika poslania podniku
    26. Obsah skúmania (analýzy) externého a interného prostredia a ich účel
    27. Metódy výberu typu stratégie podniku - portfóliové analýzy , SWOT analýza
    28. Druhy stratégií na úrovni podniku a ich použitie. Stratégie na úrovni podnikateľských jednotiek
    29. Obsah implementácie a kontrola v strategickom manažmente
    30. Pojem a obsah organizovania a organizačnej štruktúry. Typy organizačných štruktúr podľa rôznych hľadísk
    31. Konfigurácia organizačnej štruktúry. Široká a vysoká organizačná štruktúra a ich dôsledky pre činnosť organizácie
    32. Vertikálna členitosť organizácie, stupne organizačnej štruktúry a miera jej stupňovitosti
    33. Funkcionálny model organizačnej štruktúry
    34. Výrobkový a územný model organizačnej štruktúry
    35. Funkcionálna a objektová (difizionálna) organizačná štruktúra podniku - ich hlavné črty a uplatňovanie
    36. Podstata, typy a dôsledky centralizácie a decentralizácie rozhodovania v organizácii
    37. Druhy útvarov a druhy vzťahov medzi nimi v organizačnej štruktúre
    38. Klasifikácia typov organizačných štruktúr podľa druhov útvarov a vzťahov medzi nimi
    39. Líniová a funkčná organizačná štruktúra
    40. Líniovo-štábna organizačná štruktúra
    41. Cieľovo-programové organizačné štruktúry. Projektová koordinácia a projektová organizačná štruktúra
    42. Maticová organizačná štruktúra
    43. Formálna a neformálna organizácia a typy organizačnej štruktúry podľa formalizácie. Podmienenosť miery formalizácie
    44. Podstata, význam a klasifikácia organizačných noriem. Druhové členenie organizačných noriem
    45. Organizačná štruktúra riadiaceho aparátu amerických firiem
    46. Podstata a obsah vedenia ľudí. Základné prístupy k vymedzeniu efektívneho vedenia ľudí a ich charakteristika
    47. Štýly vedenia ľudí založené na využívaní právomoci
    48. Podstata motivácie, vznik a úloha teórie motivácie. Dve základné skupiny teórie motivácie, ich charakteristika a členenie
    49. Vymedzenie a úloha komunikácie, model komunikačného procesu a druhy komunikácie
    50. Organizačná a interpersonálna komunikácia. Príčiny potreby riadenia komunikačného procesu
    51. Charakteristika manažérov vo vzťahu k manažmentu. Spôsoby klasifikácie a typy manažérov
    52. Vymedzenie rolí manažérov, ich členenie a úloha
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko