Popis:
1. Podstata a význam (chápania) pojmu manažment
Manažment je riadenie organizácií fungujúcich v podmienkach trhového hospodárstva, ktoré sa vyznačuje pružnou konkurenčnou štruktúrou a cenovými mechanizmami. Manažment neslúži len podnikaniu, ale uplatňuje sa aj v nepodnikateľských organizáciách.
Význam
Manažment ako praktická činnosť - predstavuje druh práce alebo sústavu aktivít, ktoré vykonávajú manažéri na dosiahnutie cieľa
Manažment ako teória či vedná disciplína - predstavuje naakumulovaný a logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia
Manažment ako skupina ľudí - označenie ľudí, poslaním ktorých je plniť manažérske funkcie
2. Základné systémy manažmentu vo svete a podstatné rozdiely medzi nimi
Americký manažment - pokračuje na základoch, ktoré sa vyvinuli v povojnovom období. Jeho silnou stránkou sú počítače, ktoré sa používajú vo väčšej miere ako inde. Uplatňuje pružnú automatiku a robotiku, totálne riadenie akosti, totálne riadenie údržby, logistiku.
Euro-americký alebo západný manažment - má podobné princípy, metódy a postupy ako americký manažment. Prejavujú sa však určité národné odlišnosti. Odlišne sa riešia vzťahy medzi ekonomickou a sociálnou stránkou, odlišný systém výroby, spolurozhodovanie pracovníkov.
Japonský manažment - vznikol ako protiváha amerického či západného manažmentu, vznikol a rozvíjal sa ako výsledok svojráznosti historického vývoja a kultúry Japonska. Systém manažmentu reagoval na zmeny skôr a energickejšie a tým sa úspešnejšie prispôsoboval zložitým problémom industriálnej spoločnosti.
Hlavné odlišnosti:
1. miera a metódy ovplyvňovania činností podnikov vládami
USA - liberalizmus, minimalizácia ovplyvňovania podnikov vládami,
Japonsko - vysokokvalifikovaná centrálna regulácia ekonomiky
2. riadenie firiem
USA - vedecká a skúsenostná racionalita, pragmatickosť, nové teórie a ich uplatňovanie v praxi
Japonsko - oslovenie celého človeka, dôraz kladený na človeka ako osobnosť, ktorá má určité sociálne, estetické a kultúrne cítenie a nie racionalita
Kľúčové slová:
manažment
taylorizmus
rozhodovací proces
organizačná štruktúra
empirizmus
objekt riadenia
Obsah:
- 1. Podstata a význam (chápania) pojmu manažment
2. Základné systémy manažmentu vo svete a podstatné rozdiely medzi nimi
3. Vývoj, klasifikácia hlavných koncepcií (škôl) a smerov západného manažmentu
4. Vedecké riadenie (taylorizmus), podstata fordizmu a batizmu
5. Teória administratívneho riadenia H. Fayola, jej prínos a vývoj
6. Byrokratický model organizácie Maxa Webera, jeho podstata a princípy
7. Počiatky teórie medziľudských vzťahov, jej prínos a ďalší vývoj pred a po 2. sv. vojne
8. Podstata a hlavné smery novej resp. modernej teórie manažmentu
9. Rozhodovací a matematický prístup k manažmentu
10. Systémový prístup - podstata a jeho zdroje vzniku. Systémová teória manažmentu a jej odlišnosti od tradičnej teórie manažmentu
11. Empirizmus v americkom manažmente po 2. svetovej vojne. Príspevok Petra Druckera pre manažment
12. Pragmatizmus v prácach T. J. Petersena a R. H. Watermana
13. Morálne a ekonomické zdroje tradičného japonského manažmentu a jeho hlavné znaky
14. Odlišnosti tradičného japonského manažmentu od amerického manažmentu
15. Riadiaci a riadený systém - ich podstata, úlohy a vzťahy medzi nimi
16. Komplexný (viacdimenzionálny) prístup k procesu manažmentu a jeho čiastkové charakteristiky
17. Podstata, klasifikácia a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí
18. Štruktúra rozhodovacieho procesu z hľadiska časového priebehu (fázy rozhodovacieho procesu). Postupy rozhodovania
19. Základná klasifikácia metód rozhodovania a ich charakteristika
20. Empirické metódy rozhodovania - ich druhy, využitie
21. Varianty vymedzenia pojmu informácie podľa účelu. Klasifikácia a druhy informácií
22. Charakteristika informačného systému - jeho úlohy, vlastnosti, obsah. Členenie a podsystémy informačného systému podniku z hľadiska formalizácie
23. Úloha a obsah plánovania a plánov. Plánovanie a plány podľa časového trvania a podľa objektov riadenia
24. Úloha kontroly a kontrolného systému. Druhy kontroly v organizácii. Fázy kontrolného procesu
25. Vymedzenie stratégie a jej druhy podľa vzniku. Fázy strategického manažmentu. Úrovne (hierarchia) stratégie. Charakteristika poslania podniku
26. Obsah skúmania (analýzy) externého a interného prostredia a ich účel
27. Metódy výberu typu stratégie podniku - portfóliové analýzy , SWOT analýza
28. Druhy stratégií na úrovni podniku a ich použitie. Stratégie na úrovni podnikateľských jednotiek
29. Obsah implementácie a kontrola v strategickom manažmente
30. Pojem a obsah organizovania a organizačnej štruktúry. Typy organizačných štruktúr podľa rôznych hľadísk
31. Konfigurácia organizačnej štruktúry. Široká a vysoká organizačná štruktúra a ich dôsledky pre činnosť organizácie
32. Vertikálna členitosť organizácie, stupne organizačnej štruktúry a miera jej stupňovitosti
33. Funkcionálny model organizačnej štruktúry
34. Výrobkový a územný model organizačnej štruktúry
35. Funkcionálna a objektová (difizionálna) organizačná štruktúra podniku - ich hlavné črty a uplatňovanie
36. Podstata, typy a dôsledky centralizácie a decentralizácie rozhodovania v organizácii
37. Druhy útvarov a druhy vzťahov medzi nimi v organizačnej štruktúre
38. Klasifikácia typov organizačných štruktúr podľa druhov útvarov a vzťahov medzi nimi
39. Líniová a funkčná organizačná štruktúra
40. Líniovo-štábna organizačná štruktúra
41. Cieľovo-programové organizačné štruktúry. Projektová koordinácia a projektová organizačná štruktúra
42. Maticová organizačná štruktúra
43. Formálna a neformálna organizácia a typy organizačnej štruktúry podľa formalizácie. Podmienenosť miery formalizácie
44. Podstata, význam a klasifikácia organizačných noriem. Druhové členenie organizačných noriem
45. Organizačná štruktúra riadiaceho aparátu amerických firiem
46. Podstata a obsah vedenia ľudí. Základné prístupy k vymedzeniu efektívneho vedenia ľudí a ich charakteristika
47. Štýly vedenia ľudí založené na využívaní právomoci
48. Podstata motivácie, vznik a úloha teórie motivácie. Dve základné skupiny teórie motivácie, ich charakteristika a členenie
49. Vymedzenie a úloha komunikácie, model komunikačného procesu a druhy komunikácie
50. Organizačná a interpersonálna komunikácia. Príčiny potreby riadenia komunikačného procesu
51. Charakteristika manažérov vo vzťahu k manažmentu. Spôsoby klasifikácie a typy manažérov
52. Vymedzenie rolí manažérov, ich členenie a úloha