Popis:
1. PMP ako disciplína ŠP a súvzťažné vedy
ŠP je systémom vedeckých poznatkov o špecped. javoch a procesoch, a ich interakciách.
PMP ako súčasť ŠP je systémom vedeckých poznatkov o MP, o osobách s MP, o ich špeciálnych (edukačných) potrebách, o ich výchovnej rehabilitácii a jej zákonitostiach.
Predmet ŠP: edukácia postihnutých, narušených a ohrozených.
Predmet PMP: edukácia MP
PMP sa ako vedný odbor zaraďuje do sústavy špeciálnopedagogických vied. ŠP je pre PMP základným východiskovým odborom. Sústava špeciálnopedagogických vied patrí do sústavy pedagogických vied. Táto patrí do sústavy vied o človeku.
VYMEDZENIE ZÁKLADNÝCH POJMOV:
MR = najširšie označenie ľudí s poruchami intelektu. Je to stav zastaveného, neúplneho vývinu, vývinová porucha integrácie.
MP = viaceré kritériá - najčastejšie: hľ. etiologické, symptomatolog., závažnosť - stupeň MP, schopnosť učenia, vzdelávania. Najširší, najvšeobecnejší strešný pojem. Označuje všetkých jedincov s IQ pod 85 aj MR a hraničné pásmo. Spoločensky akceptovateľnejší pojem.
Napr.:
1. - 10r. dieťa je na úrovni 2r.
2. - podpriemerný intelekt - IQ pod 70
3. - IQ 71-85 - hraničné pásmo.
Pojem MR sa používa v medicíne a psychológii.
MP: mental defect, mentální postížení,
MR: mental retardation, mentální retardace
Hlavné znaky (Bajo):
...
Kľúčové slová:
pedagogika
mentálne postinhutý
postihuntý
pedagogika mentálne postihnutých
IQ
edukácia
špeciálna pedagogika
retardácia
demencia
vyučovanie
ADHD
Obsah:
- 1. PMP ako disciplína ŠP a súvzťažné vedy
2. Teoretické základy pedagogiky mentálne postihnutých. Odborná terminológia. Vedecký jazyk
3. Systém PMP
4. Metodológia PMP
5. História PMP a starostlivosti o MP
6. MP, MR --- vymedzenie pojmov, definovanie, charakteristika
7. Klasifikácia MP podľa druhov, klinických foriem, typov a stupňov postihnutia
8. Oligofrénia, demencia a sociálne podmienená MR
9. Typy MP a formy MP
10. Stupne MR: ľahká MR, SMR, ťažká a hlboká MR
...
41. ADHD syndróm a pedagogika MP
42.Edukácia detí s ĽMD/ADHD
43. Deti so špeciálnymi poruchami učenia v školách- podstata porúch a možnosti ich nápravy
44. Rómski žiaci v školách a ich edukácia (zaraďovanie, dochádzka, prospech, správanie)
45.Autistické deti v špeciálnych školách a zariadeniach a možnosti pozitívneho ovplyvňovania
46. Profesijná príprava a pracovné uplatnenie mentálne postihnutých
47.Socializácia mentálne postihnutých
48.Pedeutológia v pedagogike MP
49.Komparatívna pedagogika MP
50. Štátne a školské vzdelávacie programy. Podporné poradenské služby
Zdroje:
- prednášky
- poznámky
- skriptá
- odborná literatúra