Popis:
VP- súčasť vedných psychologických vedných disciplín.
Predmet- sledovanie zmien vývoja v prežívaní a správaní jednotlivca a celej jeho osobnosti v čase. Celý individuálny život od narodenia, často už od počatia, až po smrť. Na čo môžeme použiť aj označenie „biodromálna psych“ psych. životnej cesty, dráhy. Zaoberá sa determinantami psych.vývinu, skúma vplyv dedičnosti a prostredia na vývin čl.
Metódy- príslušné metódy VP sa prisplsobujú tomu, aby mohli byť použité v rôznych štádiach vývinu čl.:
1. analýza vonkajších prejavov:
a/ pozorovanie -umožňuje zachytitť vrodené a vývinovo pdmienené prejavy správania v bežných sit. Obmedzenia: v život.podmienkach pôsobí veľa faktorov, preto je ťažké odlíšiť kľúčové fakt. pre danú sit.
Krátkodobé - dlhodobé, celkové - čiastkové, verejné - skryté,
Individuálne - skupinové, systematické - náhodné.
b/ experiment - slúži k overeniu hypotéz. Obmedzenia: táto metóda je obmedzená, pretože ľudská psychika je príliš zložitá, aby sa dala študovať. Treba vždy dbať na etiku každého experimentu.
Laboratórny, prirodzený, formatívny, kombinované experimentálne metódy.
2. analýza subjektívnych výpovedí:
a/ rozhovor /interview/ - zisťuje subjektívne pocity, znalosti, názory, skúsenosti. Nevýhody: získavame iba subjektívne infor.
Štrúkturovaný, pološtrukt., voľný
b/ dotazník- súbor otázok v písomnej forme. N- subjektívne odpoved
...
Kľúčové slová:
psychológia
vývinová psychológia
vývin
vek
veková skupina
psychický vývin
detstvo
dieťa
batoľa
predškolský vek
školský vek
puberta
adolescencia
dospelosť
staroba
demencia
Obsah:
- VP
Predmet
Metódy
Prierezový výskum
Longitudiálny /pozitívny/ výskum
Druhy zmien vo vývine
Determinanty psychického vývinu
Príklady psycholog.škôl
Periodizácia
Obdobia psychického vývinu podľa Vágnerovej
Batoľa- obdobie raného detstva
Obd. predškolského veku
Základné skupiny teorii psych.vývinu:
Školský vek
Puberta
Adolescencia
Dospelosť /20-60/
Staroba
Demencia
Vlastný záver
Zdroje:
- prednášky
- poznámky
- prezentácie
- skriptá
- iná odborná literatúra