Popis:
Firemné plánovanie predstavuje realizáciu základnej funkcie manažmentu. Predpokladá vytýčenie cieľov, hľadanie ciest, prostriedkov a zodpovednosti za realizáciu cieľov a zámerov. Podnik, ktorý využíva plánovanie, zvyšuje účelnosť svojho konania; plán zjednocuje úsilie všetkých funkčných zložiek podniku zamerané na dosiahnutie vytýčených cieľov.
Pojem plánovať znamená projektovať, načrtnúť schému, ako niečo vykonať. Plánovanie odpovedá na otázky: Kde sa nachádzame? Kam chceme ísť? Ako tam ísť? Protikladom plánovania je improvizácia, práca bez plánu.
Firemné plánovanie je proces, ktorý predstavuje sériu na seba nadväzujúcich krokov. Tieto kroky boli odhalené a filtrované počas mnohých rokov hlavnými manažérskymi školami a ich predstaviteľmi. Sú všeobecné a platia pre tvorbu plánu na úrovni podniku ako celku, ako aj pre tvorbu jednotlivých čiastkových funkčných plánov. V každom kroku sa uskutočňuje jeden alebo viacero rozhodovacích procesov so všetkými charakteristikami, ktorými sa tieto procesy vyznačujú (definovanie alternatív riešenia, výber kritérií hodnotenia, rizikové preferencie, hodnotenie alternatív, výber optimálneho variantu alternatívy atď.).
Veľkosť podniku, charakter činnosti i to, či sa jedná o novovznikajúci alebo už existujúci podnik podstatne ovplyvňuje štruktúru, obsah a postup tvorby firemného plánu. Zatiaľ čo v malých podnikoch prevládajú menej formalizované prístupy k firemnému plánovaniu (väčšinou sa spracovávajú iba prognózy predaja), v stredných podnikoch je proces firemného plánovania a systém používaných firemných plánov viac formalizovaný a inštitucionalizovaný.
Malé a stredné podniky by si mali uvedomiť hlavné prednosti a význam plánovania, ktorými sú:
- účinné a metodické aktivity na dosiahnutie cieľa a minimalizovanie neproduktívnej práce
- odhalenie možností dosiahnuteľných v budúcnosti
- vidieť jasnejšie do komplexu premenných, ktoré danú činnosť ovplyvňujú
- presvedčenie sa, či plánovanie vedie k želaným výsledkom
- zvyšuje realizáciu nápadu, myšlienky, jej zápisu, čo je motiváciou realizácie, znižuje neistotu a improvizáciu
- rovnováha pri využívaní výrobných kapacít, lepšie využiť výkon strojov a zariadení
- bezpečné riadenie a dynamika rastu podniku, utváranie stabilnej a dlhodobej orientáciu podniku do budúcnosti.
Kľúčové slová:
plánovanie
význam
úlohy
systém
malé podniky
prednosti
funkcie
plány
členenie
Obsah:
- Význam, úlohy a systém firemného plánovania v MaSP
Obsah, štruktúra a postup plánovacieho procesu
Marketingový plán podniku
Plán výroby o zásobovacieho hospodárstvo v podniku
Finančný plán podniku