Popis:
Vypracované otázky na predmet Základy manažmentu (väčšina, ale nie úplne všetko).
Význam manažmentu:
- efektívnosť skupinového úsilia
- hospodársky neúspech socialistických ekonomík možno pripočítať aplikácii marxistickej doktúry
- rozdiel medzi Marxom a ekonómami vyznávajúcich trhové hospodárstva je vo vysvetlení prioritného pojmu ekonómie „ zákona hodnoty“
- proces výmeny je efektívnejší než vlastná výroba = efektívnejšia je deľba práce
Zákon hodnoty – základný zákon ekonómie
- v procese výmeny tovaru – ako dôjde k hodnote tovaru na trhu
- MARX – tovar má takú hodnotu, koľko práce živej a zhmotnenej do neho vošlo, hodnotil manažéra podľa práce
- hodnota môže vzniknúť len na trhu – trhový zákon
Úspešnosť práce manažérov nie je výsledkom koľko výrobkov vyrobili a s akými nízkymi nákladmi, ale koľko z nich realizovali na trhu a aký objem zisku dosiahli, podnik hodnotíme podľa zisku
ŠTÁT je právnou inštitúciou a musí vytvoriť právny poriadok na zabezpečenie usporiadaného spolunažívania občanov a ich blahobyt
TRH je organizmus, kt svojou činnosťou napĺňajú podnikateľské subjekty a iné organizačné jednotky
Manažment – je synergickou silou, ktorá zvyšuje účinnosť činnosti organizačnej jednotky. Nie je exaktnou vedou napriek tomu, že sa o to snaží, efekt je v kolektíve, je účinný, keď ju manažér dokonale zorganizuje- celok je viac ako 1
Manažment je subjektívne, cieľavedomá a uvedomelá ľudská činnosť, kt vyplýva zo spoločenskej podstaty ekonomických procesov a spoločnej deľby práce, kt smeruje k stanoveniu správnych cieľov, najvhodnejších ciest a prostriedkov pre ich dosiahnutie a kt zabezpečuje priebeh a realizáciu takto stanovenej činnosti. 1 osoba musí stáť na čele organizácie inak vzniká chaos.
...
Kľúčové slová:
základy manažmentu
SPU
FEM
význam manažmentu
Taylorove zásady
Fayol
Obsah:
- Význam manažmentu
Úspešnosť práce manažérov
Charakter manažmentu
Vznik manažmantu spôsobili
Riešenie týchto problémov manažmentu pomáhajú vedy ekonomické
Taylorove zásady manažmentu
Predstavitelia empirickej školy
Metódy medziľudských vzťahov
Fayol (systémová škola)
Základné funkcie podniku. (podľa Fayola)
Fayolove zásady manažmantu
Kybernetika
Systém
Základné vlastnosti systému
Metódy kybernetiky
Model
Riadenie a regulácia
Podmienky kybernetického riadenia
Teória organizácie
Organizácia
Pri tvorbe organizácie treba rešpektovať.
Útvar
Prvky organiazačnej štruktúry
Základné vlastnosti organiuačných systémov
Organizačné stupne a kapacita manžmentu
Faktory ovplyvňujúce kapacitu manažmentu
Kapacita manažmentu
Spôsoby vytvárania organizačných jednotiek = typológia oragaizačných štruktúr
Podmienky vytvárania
Ekonomické aspekty štruktúry
Delegovanie
Prvky delegovania (čo delegovať)
Tovar
Dôvody pre vznik podnikov:
Funkcie podniku podľa Fayola
Typy podnikov podľa vlastníckych vzťahov
Klasifikácia podľa EÚ
Združenie podnikov
Zvláštnosti manažmentu v poľnohospodárstve
Rozhodovanie
Vlastnosti algoritmu
Klasifikácia typov rozhodovania
Rozhodovací proces
Človek v procese manažmentu
Zložky ľudskej osobnosti
Pri postojoch rozlišujeme
Ľudské potreby
Faktory podieľajúce sa na utváraní motivácie
Funkčné úlohy manažéra (základné), vyplývajú z autority, moci
Prídavné funkčné úlohy - vyplývajú z prestíže
Typy manažérov vymedzených na základe situačného prístupu
Proces kontroly
Fázy kontrolného procesu
Druhy (klasifikácia) kontroly
Kritika
Základy kritiky
Podmienky fungovania trhu
Predmet manažmentu
Metódy manažmentu
Kombinované organizačné štruktúry
Živnosť