Popis:
Komplet vypracované otázky na skúšku Základy pedagogiky u dr. Žbirkovej.
1. Pedagogika – Veda o výchove a vzdelávaní (Edukácii):
1. Ako charakterizujeme pedagogiku?
Pedagogika – je vedný odbor, ktorý zahrňuje teóriu i výskum v oblasti výchovy a vzdelávania. Zároveň samotné chápanie a následnej vymedzenie pojmu pedagogika je späté s kultúrnymi vývojovými tradíciami rôznych jazykových oblastí.
V širšom slova zmysle – pedagogika ako veda o výchove,
V užšom slova zmysle – ako veda o výchove a vzdelávaní.
2. Vysvetlite význam a etymológiu pojmu „pedagogika“.
Pojem pedagogika pochádza z gréčtiny.
pais (pés) – dieťa (v 1. páde), presnejšie paida (péda) – dieťa (v 4. páde),
agogé – 1. vedenie, výchova, disciplína, spôsob života (zaujímavý je aj druhý význam), 2. prepreva, obchod, ktorý nepriamo tiež hovorí o podstate výchovy – „prepraviť“, odovzdať...). Podobne aj ďalšie slovné tvary vypovedajú o podstate výchovy: agein – viesť, ťahať, vyviesť, vytiahnuť, agón – zápas, námaha, úsilie, agé!- nože, hore sa! Kto pozná význam základných pojmov, chápe aj význam a zmysel výchovy v živote človeka a pri utváraní jeho osobnosti. Taký je aj pôvodný význam a etymológia pojmu pedagogika.
...
Kľúčové slová:
pedagogika
výchova
vzdelávanie
edukácia
osobnosť
sociálna práca
Obsah:
- 1. Pedagogika – Veda o výchove a vzdelávaní (Edukácii):
1. Ako charakterizujeme pedagogiku?
2. Vysvetlite význam a etymológiu pojmu „pedagogika“.
3. Čo je predmetom skúmania pedagogiky?
4. Uveďte základné kategórie pedagogiky.
5. Definujte pojem výchova, uveďte jej základné znaky.
6. Definujte pojem vzdelávanie?
7. Čo znamená pojem edukácia?
8. Vysvetlite, čo patrí do obsahu: formálnej edukácie (formal education), neformálnej edukácie (non-formal education) a záujmovej, neinštitucionálnej edukácie (informal education)?
9. Aké sú zdroje poznania v pedagogike?
10. Ktorí autori sa zaoberajú základnými otázkami pedagogiky?
2. Sústava pedagogických vied a ich vývin:
1. Do akej kategórie vied zaraďujeme pedagogické vedy v rámci klasifikácie vied?
2. Charakterizujte disciplinárny a interdisciplinárny prístup v pedagogike.
3. Uveďte a objasnite najvýznamnejšie dichotómie v súčasnej pedagogike.
4. Vymenujte základné pedagogické disciplíny v rámci horizontálneho členenia pedagogických vied a charakterizujte ich.
5. Ako členíme pedagogické vedy z hľadiska vertikálneho členenia pedagogických vied?
6. Vymenujte členenie pedagogických vied z hľadiska výchovných inštitúcií a jednotlivých odborov.
7. Uveďte členenie pedagogických vied z integrujúceho hľadiska.
8. Charakterizujte hraničné a aplikované pedagogického vedy.
9. Charakterizujte členenie pedagogických vied z hľadiska konštituovanosti.
10. Vymenujte najdôležitejšie pomocné vedy pedagogiky v súčasnosti a objasnite ich význam.
...