Popis:
1. Pohyb hmotného bodu - priemerná rýchlosť, zrýhlenie, okamžité zrýchlenie, zákon dráhy rovnomerného pohybu
Vychádzame z predpokladu, že pri modelovaní pohybu hmotného bodu po dopravnej ceste transformujeme celú hmotnosť vozňa (HDV) do bodu - ťažiska, a tento pohyb skúmame po trajektórii pohybu (po dráhe), ktorá môže byť priamočiara alebo krivočiara (oblúk, kružnica).
Tento pohyb môže byť konštantnou rýchlosťou alebo zrýchľujúci (adhézna ťažná sila HDV) alebo spomaľujúci (adhézna brzdná sila HDV a vozňov). Jazda konštantnou rýchlosťou - a=0.
Tieto základné charakteristiky pohybu hmotného bodu v ŽDP sa vyjadrujú rôznymi zjednodušeniami, a pre praktické použitie v podmienkach železníc (stanovanie hmotnosti vlaku, brzdiacich %, adhéznej ťažnej sily HDV) používame tabuľkové výstupy normatívov, príp. diagramy trakčných charakteristík HDV, T-L diagramy, Korefov záťažový diagram. Pre optimalizáciu pohybu v rámci technológie spracovanie cieľových, končiacich alebo východiskových vlakov používame v podmienkach železníc tzv. typové grafy (Gantov úsečkový graf, graf závislosti technologickej doby spracovania na počte vozňov, vozňových jednotiek pri technologických postupoch). V rámci sledovania trajektórie hmotného bodu použijeme základné pohybové rovnice.
Kľúčové slová:
zrýchlenie
otázky
hmotný bod
trecia brzda
právne normy
vlaky
obsluha
Obsah:
- 1. Pohyb hmotného bodu - priemerná rýchlosť, zrýchlenie, okamžité zrýchlenie, zákon dráhy rovnomerného pohybu.
2. Rovnomerne zrýchlený, spomalený pohyb - konečná rýchlosť, dráha pri rovnomerne zrýchlenom, spomalenom pohybe.
3. Grafické znázornenie pohybu v železničnej prevádzke - vyjadrenie rýchlosti, času v grafe v,t -l.
4. Rovnomerný pohyb po kružnici - rýchlosť, zrýchlenie.
5. Prevýšenie koľaje v oblúku -veľkosť dostredivej sily, polohy výslednice, teoretické prevýšenie, obrázok, normálne prevýšenie.
6. Nevyrovnané priečne zrýchlenie.
7. Najvyššia dovolená rýchlosť pri prejazde oblúkom - stanovenie rýchlosti, zrýchlenia.
8. Pozdĺžne sily pri ustálených režimoch jazdy - odpory proti pohybu.
9. Traťové odpory - odpor zo stúpania, obrázok.
10. Odpor v oblúku - príčiny.
11. Odpor na výhybkách - stredný odpor.
12. Odpor v tunely.
13. Trasa konštantného odporu - obrázok.
14. Jazdný odpor - druhy, základný odpor, obrázok.
15. Ložiskový odpor - faktory jeho vzniku, obrázok.
...
...
...
40. Definície pojmov: doprava, preprava, dopravná prevádzka, prepravná prevádzka, vlaková cesta, posunová cesta. Odves, zvážny pahorok, plán prechodu vozňov, plán radenia nákladných vlakov, plán vlakotvorby.
41. Pobyt vlaku, druhy posunu.
42. Triedenie železničných staníc, dopravná, prepravná poloha na tratí, rôzne hľadiská.
43. Technická základňa - stacionárna časť, mobilná.
44. Druhy vlakov, určenie, pravidelnosť, dôležitosť, počet skupín, dopravná dĺžka, miesto zostavy.
45. Skladba pracovníkov úseku dopravného.
46. Skladba pracovníkov úseku prepravného.
47. Zásady spracovania technológie prevádzkových procesov, časť A, B,C, grafy.
48. Výpočet funkcie doby obsluhy, graf.
49. Technológia medziľahlých staníc, popis činnosti jednotlivých pracovníkov, náčrt stanice.
50. Technológia úsekových staníc, schéma, postupy práce, druhy vlakov.
51. Technológia pohraničných prechodových staníc, popis, úlohy.
52. Technológia prekládkových staníc - železnica- železnica, železnica - voda, železnica - cesta.
53. Technológia stykovej stanice- opis, úlohy.
54. Technológia vlakotvorných zriaďovacích staníc, úlohy, technická základňa, popis zariadení.
55. Zariadenia k mechanizácií a automatizácií spádovísk, regulácia odvesov.
...
...
...
69. Plán prevádzkových procesov stanice, popis, význam, obsah.
70. Vyhodnotenie GPPS, metodiky. Pobytový normatív vozňov, tranzitné, miestne, rozdelenie.
71. Modely hromadnej obsluhy , matematický model stanice, popis.
72. Priepustnosť stanice, hlavné zásady a spôsoby zisťovania.
73. Zvyšovanie efektívnosti vo vlakotvorných staniciach, inovačné riešenia.