Popis:
Krádeže motorových vozidiel sú celosvetovým problémom. Policajti, poisťovne i odborníci sa zhodujú, že krádeží ubudlo najmä preto, že vozidlá sú lepšie chránené. Upozorňujú však, že ak si automobil vyhliadne profesionálny zlodej, zabrániť krádeži je stále takmer nemožné. Významným faktorom, ktorý ovplyvňuje počty odcudzených motorových vozidiel, je dopyt po motorových vozidlách predovšetkým v krajinách východného bloku a na Balkáne. Najefektívnejším riešením je sprísnenie kontroly motorových vozidiel, ktoré smerujú týmto smerom. Krádež celého motorového vozidla si vyžaduje zložitú prípravu. Začína sa vyhľadaním obete podľa objednávky. Zlodeji len z núdze berú vozidlá, ktoré sa odlišujú od objednanej špecifikácie. Prestriekanie laku alebo výmena motora sú v súčasných zložitých konštrukciách náročné a komplikujú logistiku celého procesu. Najúčinnejšou ochranou pred krádežou vozidla zostáva jeho viacnásobné zabezpečenie. Objasňovanie krádeží motorových vozidiel je nesmierne náročné, pretože po odcudzenom motorovom vozidle nezostane spravidla nič, žiadna stopa.
Kradnú príležitostní i profesionálni zlodeji. Príležitostní využijú otvorené auto, zabudnuté kľúče či náhodu, že vidia staršie vozidlo s nedokonalým bezpečnostným systémom. Často odcudzia auto z frajeriny, aby predviedli kamarátom svoju "zručnosť" či vodičské umenie. Väčším nebezpečenstvom sú profesionálni zlodeji, ktorých činnosť má prvky organizovaného zločinu. Majú pritom špičkovú techniku a sú napojení na medzinárodné siete "autičkárov". V ich elektronickom vybavení pribudli aj nové prvky, ako napr. rušičky rádiového signálu a GSM signálu, takže vozidlo nie je schopné hlásiť svoju polohu zistenú cez GPS ani vyslať signál o narušení zabezpečenia. Zlodeji odcudzujú luxusnejšie automobily spravidla na objednávku, najmä so zahraničnými registračnými značkami. Tie sú totiž často vybavené len bezpečnostným systémom od výrobcu, ktorý sa ľahko prekoná, zatiaľ čo naši občania si skôr zabezpečia svoje drahšie vozidlo prídavným bezpečnostným zariadením.
...
Kľúčové slová:
automobil
auto
krádež
odcudzenie
automobilový priemysel
zabezpečenie motorových vozidiel
krádeže motorových vozidiel
alarm
pager
imobilizér
autoalarm
Obsah:
- ZOZNAM OBRÁZKOV -6-
ZOZNAM SKRATIEK -7-
Úvod -8-
1. Všeobecné pojednanie a analýza elektronického spôsobu zabezpečenia osobných motorových vozidiel proti odcudzeniu -11-
1.1 Mechanický spôsob zabezpečenia motorových vozidiel -11-
1.2 Elektronický spôsob zabezpečenia motorových vozidiel -12-
1.2.1 Sériovo montované elektronické zabezpečenie -13-
1.2.2 Dodatočne montované elektronické zabezpečenie -13-
1.3 Imobilizér -14-
1.4 Autoalarm -14-
1.4.1 Typy autoalarmov -15-
1.4.2 Príslušenstvo k autoalarmom -19-
2. Výhody a nevýhody existujúcich elektronických spôsobov zabezpečenia motorových vozidiel proti odcudzeniu -24-
2.1 Mechanické zabezpečovacie systémy -24-
2.2 Elektronické zabezpečovacie zariadenia -24-
2.2.1 Dvojcestné autoalarmy -24-
2.2.2 GSM alarm -24-
2.3 Detektory -25-
2.4 Imobilizér -25-
3. Návrh technického riešenia elektronického spôsobu zabezpečenia osobného motorového vozidla proti odcudzeniu -27-
3.1 Základné informácie o zabezpečovacom zariadení pager -27-
3.1.1 Základné vlastnosti -28-
3.1.2 Popis činnosti zariadenia GSM pager -28-
3.1.3 Napájanie pagera -30-
3.1.4 Osadenie plošného spoja a oživenie modulu -31-
3.1.5 Konfigurácia telefónu -31-
3.2 Umiestnenie pageru -32-
3.2.1 Priestorové znázornenie navrhovaného riešenia -33-
3.2.2 Schématické znázornenie navrhovaného riešenia -34-
4. Ekonomické a finančné kalkulácie, výhody a nevýhody navrhovaného riešenia -35-
Záver -36-
ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY -37-
Zdroje:
- Eliáš,J.: Mobilná technika na kolesových podvozkoch, Trenčín, TnUAD, 2002
- http://www.autoalarmy.sk
- Štastný,J. - Remek,B.: Autoelektrika a autoelektronika, Praha 2003
- Časopisy Praktická elektronika A Radio, ročník 2001-2002
- Časopisy Auto magazín, ročník 2006
- Technická príručka automobilu Škoda Octavia