Popis:
Určite je jednoduchšie robiť si o ľuďoch rôzne domnienky, ako tráviť čas spoznávaním niekoho, kto je od nás výrazne vzhľadovo aj správaním odlišný v znakoch či už biologického alebo kultúrneho charakteru. Tieto znaky môžu zahŕňať napr. farbu pleti, tvar vlasov, oči, lebky, postavy, tradície, zvyky a hodnoty, ktoré vyznáva určitá kultúra a mnoho ďalšieho. Z týchto nevinných domnienok vznikajú predsudky, ktoré nás ovplyvňujú z mnohých strán a zároveň formujú naše správanie. S predsudkami sa stretol už každý z nás napr. v školských zariadeniach, doma s rodinou, alebo s kamarátmi či prostredníctvom rôznych druhov médií. Mnohokrát tieto predsudky vedú k násilným činom, pokiaľ si jedinec neuvedomuje ich vážnosť. Od útleho veku nás formuje prostredie a ľudia v ňom. Od toho sa odvíjajú naše myšlienky, postoje, názory, ciele aj životný štýl. Preto je veľmi dôležité uvedomiť si, s akými ľuďmi trávime náš čas a ako vplývajú na naše konanie a správanie.
„V procese socializácie sa učíme správať a konať v súlade s pravidlami a hodnotami spoločnosti. Správanie a konanie jednotlivcov, ktorí tieto pravidlá nerešpektujú, nazývame patologické druhy správania.“ (Alena Drozdíková a Alena Ďurajková, s. 55)
Často ľudia s patologickými druhmi správania majú nedostatok informácií v danej oblasti a sú páchateľmi rôznych nenávistných činov, či už vedome alebo nevedome. V dnešnej dobe je extrémizmus natoľko rozšírení, že môžeme hovoriť o častom jave, s ktorým sa ľudia stretávajú na dennom poriadku v rôznych častiach sveta.
...
Kľúčové slová:
multikultúrna výchova
rasizmus
diskriminácia
multikulturalizmus
multikultúra
šikana
šikanovanie
socializácia
spoločnosť
odlišnosť
rasista
rasa
Obsah:
- 1 ÚVOD 3
1.1 POJEM RASIZMUS 4
1.2 STRUČNÁ HISTÓRIA RASIZMU 4
1.3 RASIZMUS NA SLOVENSKU 5
2 ŠIKANA A RASIZMUS V ŠKOLSKÝCH ZARIADENIACH 5
2.1 ROZHOVOR 5
3 DOTAZNÍK - SÚ DETI NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH INFORMOVANÉ O RASIZME? 8
3.1 VEKOVÁ KATEGÓRIA OD 7 DO 10 ROKOV (1.STUPEŇ ZŠ) 8
3.2 VEKOVÁ KATEGÓRIA OD 11 DO 15 ROKOV (2.STUPEŇ ZŠ) 9
4 VIEME PRACOVAŤ S RASIZMOM NA ŠKOLÁCH? 10
4.1 MOŽNOSTI RIEŠENIA PROBLÉMU 10
4.2 HRY K MULTIKULTÚRNEJ VÝCHOVE 12
5 ZÁVER 13
6 ZDROJE 13
Zdroje: